مشاور املاک کارشناس محور

مدل‌های بنگاه محور (Broker Centric) و کارشناس محور (Agent Centric)

قبل از اینترنت و افزایش تأثیر آن بر فرآیندهای کسب‌وکار املاک و مستغلات، بنگاه املاک صحنه را کنترل می‌کرد. اگر مصرف‌کننده می‌خواست خرید یا فروش کند، به سراغ بنگاه املاک محلی می‌رفت چراکه آن دروازه دسترسی به همه اطلاعات بود. به این روش کسب‌وکار در املاک، مدل کسب‌وکار "بنگاه محور" می‌گویند. در این روش صاحب بنگاه همه را کنترل می‌کرد و کارشناسان برای صاحب بنگاه کار می‌کردند تا قسمت کمی از کمیسیون را به‌دست آورند.
بعداً، با ظهور چندین سرویس لیست املاک (MLS)، کارشناسان توانستند اطلاعات بیشتری در مورد املاک موجود در بازار داشته باشند. این بدان معنا بود که اکنون یک خریدار یا فروشنده می‌تواند به‌جای مراجعه به بنگاه، مستقیماً با کارشناس ارتباط برقرار کنند. این تغییر جهت باعث ایجاد مدل " کارشناس محور" گردید. در این مدل، عامل نیروی محرکه در رشد کسب‌وکار، کارشناسان هستند و نقش بنگاه‌دار از تمرکز و کنترل گسترده بر روی همه‌چیز به نقش‌های مدیریتی و تمرکز بر روی جذب نیروهایی که کسب‌وکار خود را شخصاً هدایت می‌کنند، تغییر کرد.
در مدل بنگاه محور که بیشتر در جهان سوم و ایران شایع است، بخش اعظم درآمد منحصر به صاحب بنگاه است. کارشناسان فعال در بنگاه‌ها، بیشترین زحمت را کشیده و کمترین درآمد را دارند و همچنین بیشترین جوابگویی را باید به مدیر بنگاه داشته باشند.
در مدل کارشناس محور که مدل جدیدتری است، بنگاه با محوریت کارشناسان شکل می‌گیرد. در این شبکه، برخلاف بنگاه‌های سنتی به دلیل نبود مدیران بالاسری و کاهش هزینه‌های بنگاه، سهم اعظم کمیسیون متعلق به کارشناسان شبکه است.

چرا مدل بنگاه محور دیگر قادر به ادامه مسیر نیست؟

۱

نیاز به سرمایه‌گذاری بر روی دفتر بنگاه املاک (مکان دفتر و نیازمندی‌های داخلی آن)

  1. حداقل 150 مترمربع دفتر مورد نیاز است (که یا باید اجاره کنید و یا خریداری کنید)
  2. هزینه‌های سربار اداری یک دفتر مانند تلفن، آب، برق و....
  3. هزینه‌های سنگین نیروهای اداری و سایر نیروهای انسانی
  4. سایر هزینه‌ها مانند کسب مجوزات دولتی و مالیات و....
۲

نیاز به انجام دادن قولنامه برای کسب پول و درآمد (رویکرد معامله گرا)

  1. در بنگاه‌های سنتی فقط بر روی انجام معاملات متمرکز می‌شوند و نه بر روی ایجاد و گسترش روابط انسانی که به‌عنوان مهم‌ترین اولویت فعالیت یک دفتر املاک می‌باشد.
  2. در رویکرد معامله گرا دیدگاه کوتاه‌مدت است و نگاه بلندمدت وجود ندارد
  3. در رویکرد معامله گرا، هیچ نوع آموزش کافی برای توسعه و گسترش کسب‌وکار وجود ندارد
  4. استفاده حداقلی از فناوری
  5. هر دفتر املاک تلاش می‌کند که برند خودش را بسازد
۳

نیاز به حفظ کارکنان و کارشناسان جهت رشد کسب‌وکار

  1. در مدل بنگاه محور، اگر بخواهید کسب‌وکار شما رشد بکند مجبورید که نیروی انسانی حرفه‌ای بیشتری را جذب کنید که بسیار سخت پیدا می‌شوند
  2. با جذب نیروی انسانی حرفه‌ای بیشتر، هزینه‌های کسب‌وکار بسیار افزایش پیدا خواهد کرد
  3. همچنین برای حفظ نیروی انسانی متخصص نیاز به پرداخت بیشتر به آنها می‌شوید
  4. کارمند بیشتر، مدیریت بیشتر، زمان بیشتر و هزینه بیشتر
۴

ترجیح به همکاری و نگه‌داشتن خویشاوندان و دوستان برای به حداقل رساندن نرخ تقلب و دور زدن در کسب‌وکار

  1. به دلیل کمبود شفافیت و فقدان مستندسازی مناسب در کسب‌وکار مشاورین املاک همیشه خطر تقلب و دور زدن وجود دارد
  2. یک بنگاه‌دار همواره تلاش می‌کند که دوستان و خویشاوندان شناخته‌شده و مورد اعتماد خود را نزد خود نگاه دارد
  3. اینکه خویشاوندانی پیدا کنید که مشاورین املاک موفقی باشند کار سختی است
۵

تنها در صورتی امکان توسعه و ایجاد یک شعبه دیگر وجود دارد که یک خویشاوند و یا یک فرد کاملاً قابل‌اعتماد وجود داشته باشد

برای ایجاد شعبه شما به موارد زیر نیاز دارید:

  1. افراد مورد اعتماد
  2. که در شهر یا محله‌ای که می‌خواهید شعبه باز کنید حضور داشته باشند
  3. که مایل باشند که کسب‌وکار مشاوره املاک را راه‌اندازی کنند
  4. بخواهند زیر نظر شما کار کنند
  5. همچنین معمولاً خویشاوندان شما در شهر خودتان زندگی می‌کنند
۶

عدم مقیاس‌پذیری و امکان گسترش

  1. برای یک شخص دشوار است تا بتواند بیزینس خود را گسترش دهد
  2. به علت محدودیت ظرفیت در این صنعت، دوره اقامت کسب‌وکار محدود است.
  3. عدم امکان تعهد به هزینه‌های ثابت بالا به دلیل ماهیت چرخشی صنعت مشاورین املاک
۷

ماهیت چرخشی صنعت

نیروهای تازه‌وارد می‌آیند و بنگاه به آنها آموزش می‌دهد. آنها آموزش می‌بینند و برای مدتی کار می‌کنند و زمانی که حرفه‌ای شدند از پیش شما می‌روند. پس بنگاه تمام سرمایه‌گذاری که برای این شخص انجام داده بوده را از دست می‌دهد و علاوه بر این آن شخص تبدیل به یک رقیب می‌شود.

۸

عدم مقیاس مناسب برای برند سازی

  1. در بازار رقابتی امروز تبلیغات حیاتی است که البته هزینه‌بردار است
  2. اگر تبلیغات نکنید مشتریان آن‌چنانی ندارید که بتوانید فعالیت کنید
  3. هر دفتر املاک تلاش می‌کند که برند خودش را بسازد که سال‌ها زمان می‌برد
  4. ازآنجایی‌که تمامی دفاتر املاک تبلیغات می‌کنند هزینه تبلیغات زیاد شده و راندمان تبلیغات پایین می‌آید
۹

عدم مقیاس مناسب برای آموزش دادن

  1. آموزش دادن نیازمند یک کلاس پر از دانشجو و یک مربی است
  2. با داشتن تنها چند کارشناس، یک بنگاه املاک مقیاس مناسبی برای انجام آموزش را ندارد
  3. هیچ آموزش آماده‌ای موجود نیست تا بنگاه املاک، کارمندانش را برای آموزش دیدن به آنجا بفرستد
  4. به همین خاطر کارشناسان خوب به چنین بنگاه‌هایی ملحق نمی‌شوند، و صاحب بنگاه مجبور است یا کارآموزان مبتدی و یا افرادی که پیش‌زمینه املاک ندارند را جذب کند
  5. از طرف دیگر مشتریان درخواست بهترین خدمات را دارند که این خدمات عالی نیازمند آموزش بیشتر به کارشناسان است
۱۰

عدم مقیاس مناسب برای استفاده از فناوری

  1. یک بنگاه املاک برای ارائه خدمات آنلاین به بازار نیازمند ایجاد وب‌سایت و نرم‌افزارهای مربوطه می‌باشد.
  2. درحالی‌که یک بنگاه کوچک منابع فنی و مالی برای انجام تمام این کارها را ندارد
  3. برای افزایش بهره‌وری کارشناسان استفاده از فناوری یک امر ضروری است. بدون فناوری کارشناسان کار کمتر را در زمان بیشتر انجام خواهند داد که این خود مانع رشد بنگاه املاک می‌شود

ما در شبکه کارشناسان املاک مجازی ایران (کاما) در تلاش هستیم تا به ۲ هدف بزرگ برسیم، اول اینکه یک تجربه همکاری عالی برای مشتریان ایجاد کنیم و هدف دوم اینکه کارشناسان موجود در شبکه کاما با کمترین هزینه رشد و ارتقا یافته و از بهترین راهنمایی‌ها بهره‌مند شوند. برای رسیدن به این هدف تنها استفاده از مدل بنگاه‌داری کارشناس محور ممکن بود. زیرا زمانی که کارشناسان ابزارهایی که نیاز دارند را در اختیار داشته باشند می‌تواند به بهترین شکل به مشتریان خود خدمات داده و مشتریان راضی داشته باشند.

به کاما بپیوندید

اگر به فکر حرفه‌ای شدن درزمینه املاک هستید، اکنون زمان آن است که با کاما بهترین و موفق‌ترین فرد در این زمینه باشید

تازه‌وارد هستید؟

ما در کنار شما هستیم، هیچ مکانی بهتر از کاما برای شروع وجود ندارد.

کارشناس باتجربه هستید؟

وقتشه که بازار تخصصی خودت را بسازی و به روش دلخواه خودت عمل کنی

بنگاه املاک هستید؟

بازار محلی خودتان را حفظ کنید و به توسعه نام تجاری خود ادامه دهید.